Artykuły

Takushii

W Japonii działa około 260 tysięcy taksówek zrzeszonych w korporacjach, których jest bardzo wiele – w samym Tokio ponad 300. Nie ma określonego standardu, jak taksówka ma wyglądać, a każda z firm sama o tym decyduje. Łatwo jednak domyślić się, który samochód taksówką jest.

Samochody mają oczywiście odpowiednie oznaczenia. W Tokio często widzi się taksówki żółte, zielone lub pomarańczowe, w Osace zazwyczaj są one czarne. Nie jest to jednak żadną regułą. Istnieją bowiem również taksówki niezrzeszone oznaczane znakami 個人 (kojin). W tym wypadku jednak serwis może być mniej sformalizowany od taksówki korporacyjnej, ponieważ firmy taksówkarskie kładą bardzo duży nacisk na jakość pracy i obsługi klienta. Pojazdy mają charakterystyczne boczne lusterka, tablice czy sygnalizatory świetlne na dachu – czasami dosyć fantazyjne, a siedzenia często pokrywa coś na kształt koronkowego pokrowca. Najczęstszymi używanymi markami samochodów są Toyoty i Nissany.

Poruszanie się taksówkami w Japonii odbiega nieco od sposobu, w jaki robimy to np. w naszym kraju. Jeśli zdecydujemy się na taksówkę należy pamiętać, że drzwi otwierają się i zamykają automatycznie – i będą to drzwi po lewej stronie samochodu. Taksówkarz zawsze prowadzi w białych rękawiczkach, czasami także w czapce. W większości taksówek nie można palić, a karty kredytowe często nie są akceptowane. Generalnie w Japonii nie daje się napiwków, co również dotyczy taksówkarzy, a 10% serwis wliczony jest w opłatę.

System numerowania i oznaczania ulic jest w Japonii dosyć skomplikowany i często sami taksówkarze nie bardzo się w nim orientują. Najlepiej mieć ze sobą mapkę i na niej pokazać kierowcy adres docelowy. Większość pojazdów wyposażonych jest w system nawigacji GPS, więc najlepiej mieć ze sobą adres napisany po japońsku, aby kierowca mógł go wprowadzić do systemu. Taksówki są niemal wszędzie, najczęściej postoje znajdują się przy stacjach kolejowych. Można także przywołać taksówkę wprost z ulicy, jeśli tylko jest wolna, ale są miejsca, gdzie taksówkom nie wolno zatrzymywać się poza postojami, np. w tokijskiej Ginzie.

Skąd wiadomo, czy poruszająca się taksówka jest wolna? Wystarczy spojrzeć na oznaczenie na pzredniej szybie samochodu – jeśli tablica świeci się na czerwono, oznacza to, że taksówka jest wolna (空車 kūsha); jeśli na zielono – zajęta (賃走 chinsō). Czasami może byś wyświetlony także komunikat: 予約車 (yoyakusha), który oznacza, że taksówka została wcześniej zamówiona i nie może zabrać pasażerów. Bywa, że lampa świeci wtedy na żółto. Podobnie jest, gdy taksówkarz jest już po pracy i zjeżdża do bazy. Warto zwrócić także uwagę na oznaczenia 小 (mała taksówka zabierająca do 4 pasażerów) oraz 中 (średniej wielkości taksówka zabierająca do 5 pasażerów, która zwykle jest także nieco droższa).

!taxi-2

Podróżowanie taksówką w Japonii nie należy do tanich przyjemności, ale czasami nie ma wyjścia – kiedy np. ucieknie nam ostatni pociąg, taksówka jest jednym z rozwiązań. Większość pociągów i autobusów nie jeździ po północy, więc szczególnie w weekendy zapotrzebowanie na taksówki może być duże i bywa, że przy postojach ustawiają się długie kolejki. Podobnie jest w miejscach, gdzie pociągi nie kursują, a autobusy jeżdżą nieregularnie, np. na terenach wiejskich. Opłaty zaczynają się od tzw.  hatsunori (初乗り), która obejmuje pierwsze dwa kilometry i wynosi 500-700 jenów (w Tokio jest to 710 jenów), a za każdy następny odcinek płaci się średnio 100 jenów. Taryfa nocna jest droższa o 20% lub 30%. Warto pamiętać, że to pasażer obciążany jest opłatami na autostradach. Tutaj można wyliczyć sobie opłatę za konkretną trasę.

Przy tak dobrze rozwiniętym japońskim transporcie miejskim poruszanie się taksówkami nie jest koniecznością, ale na pewno stanowią one wygodną alternatywę tam, gdzie pociąg czy metro już nie dojeżdża. A jazda z japońskim taksówkarzem bywa czasami małą przygodą.

Artykuły, 30 maj 2013